Intertékstual Dua Sajak Béda Jaman:
Akuarium Prayoga jeung Dina Akuarium Rachmat M. S. Karana
Muka
ieu tulisan, kuring rék nyutat heula sababaraha dalil;
Ka hiji, Teeuw dina salasahiji tésisna mahasiswa Sastra Indonesia,
Universitas Pendidikan
Indonesia (UPI) nyebutkeun yén penulisan
atawa kamunculan hiji karya sastra mindeng aya patalina jeung unsur
kasajarahanana nepi ka ngama’naan éta karya bakal leuwih sampurna saupama
matalikeun jeung unsur-unsur kasajarahan nu dimaksud.
Ka dua, masih dina éta tésis, Rachmat Djoko Pradopo nyebutkeun yén metode kritik
intertekstualitas, mangrupa metode penelitian sastra ku cara ngabandingkeun,
nyaruakeun, jeung ngontraskeun hiji teks transformasi jeung hipogramna.
Éta hal diaminan ogé ku Rifaterre
dina bukuna Semiotics of Poetry (1978). Béh dituna deui numutkeun
Rifaterre hiji sajak (teks
sastra) nu jadi kasang tukang karya sastra nu muncul saanggeusna, disebut hipogram.
Hiji karya sastra nu hakékatna jieunan
manusa (objek), tangtuna miboga sifat nu béda-béda gumantung kana ide
pangarangna. Aya nu sifatna mungkir atawa nentang karya saméméhna, aya ogé nu
ngadukung, malah nepi ka ngadeudeulan ide atawa gagasan pangarang saméméhna,
ngan aya ogé nu nétral –ngabarukeun deui gagasan nu aya dina hipogramna–. Éta
hal alatan nu ngaranna sastrawan moal bisa leupas tina kamekaran tulisan-tulisan séjén nu ditulis ku pangarang
saméméhna.
Ngomongkeun
intertekstual, implengan téh bet anjog jeung ngaran Prayoga Adiwisastra nu
ngarang sajak Akuarium. Lain pédah dihaja
hayang nganilisis éta sajak, ngan ceuk pamanggih mah éta sajak téh bet cocog
pisan dibandingkeun jeung sajak séjénna. Enya, sajak Akuarium karya
Oga, –kitu panulis biasa ngageroan manéhna– ngingetkeun panulis kana puisina
sastrawan Sunda kahot, Rachmat M. S. Karana, nu judulna: Dina Akuarium. Saliwat mah ningali tina
judulna ogé geus aya hipotesis yén Oga téh siga nu
rék ngadeudeulan, tapi teuing kétang da can dipaluruh
leuwih jero deui éta dua sajak téh. Ku sabab kitu, nu
rék dianalisis dina ieu tulisan téh nyaéta puisi Akuarium karya Prayoga jeung puisi Dina Akuarium karya Rachmat
M. S. Karana.
Akuarium
salawasna pirang-pirang lauk tugur ngemitan jempling wanci
salawasna pirang-pirang lauk tugur ngemitan jempling wanci
ngaderes bayeungyang beurang,
ngawiridkeun wening peuting
kocépatna ngamalirkeun satawuan iman
kana lelembutan
tuluy karasa aya genclang ayat-ayat namper dina kayakinan
sedeng canémbrang kaca jadi ungkara dikir
nu basajan
kawas saamparan batu
nu sujud masrahkeun katunaan
salawasna pirang-pirang lauk ngagalindengkeun du’a-du’a
kasadrahanana,
nguramasan gudawang tatu nu maluruh
tempat balabuh.
Sabot diri ngulimisan saban pasiksak talajak,
sapeuting jeput ngénclong riak-riak cai masih ngaborélakkeun
gurilap urat-urat purnama jeung ngempray lampu-lampu
geusan didawamkeun parung kalbu
nu teu weléh haliwu
(Prayoga
Adiwisastra, 2013)
Dina Akuarium
Hirup
urang
-lauk
dina akuarium
Ti
beurang
-sarangenge
nganteuran cahaya
Ti
peuting
-bulan
katembong mabra
Tapi
Kamana
bae lunta
Diri
kahalangan kaca
Ah!
Kamerdikaan
ngan ukur fatamorgana
Horeng
diri aya di jero panjara
(Rachmat M. S. Karana, 1942)
Lamun diperhatikeun judul sajak nu dipaké ku dua pangarang éta,
matak jadi hal nu matak ngirut panitén keur dianalisis,
sabab miboga judul nu méh sarua nyaéta Akuarium
jeung Dina Akuarium. Tangtuna waé kecap
akuarium nu dipaké dina éta sajak
lain akuarium biasa tempat ngingu lauk-lauk hias. Dua sajak éta miboga
sasaruaan nyaéta maké diksi-diksi nu raket patalina jeung akuarium sarta
perangkat-perangkatna.
Sajak Akuarium karya Rachmat mangrupa hipogram tina sajak Akuarium karya Oga. Sacara gurat badag dua
puisi éta nyaritakeun ngeunaan hal anu méh sarua nyaéta ka teu daya upayaan. Bédana, sajak
Akuarium karya Rachmat
nyaritakeun ka teu daya upayaan manusa
nu kabébasan hirupna dirampas (dijajah). Éta hal cocog pisan jeung setting dijieunna éta
sajak, nu mana dina kateranganna ditulis taun 1942, jaman nu keur
meujeuh-meujeuhna sangsara ku para penjajah.
Sedengkeun dina sajak Akuarium
karya Oga, ka teu daya upayaanna leuwih museur ngambarkeun kahirupan manusa nu euweuh daya upaya saupama dibandingkeun jeung pangéranna.
Akuarium nu jadi tempat cicing lauk ngan saukur sacuil tempat nu kacida
heurinna, di satukangeun éta, aya tempat nu leuwih lega deui. Nu jadi pangbéda antara lauk nu
aya dina sajak Rachmat jeung Oga nyaéta, lamun dina sajak
Rachmat mah manusa (nu digambarkeun ku lauk) kudu
nyanghareupan bengisna para penjajah, sedengkeun dina sajak Oga mah manusa téh kudu sadar
diri yén aya kakuatan sarta kakuasaan nu
hakiki, pangéran.
Bisa disimpulkeun yén hubungan
intertekstual tina sajak Akuarium
karya Oga mangrupa hipogram nétral –ngabarukeun deui gagasan nu aya dina hipogramna– nyaéta neruskeun
ide atawa gagasan mahluk nu teu daya upaya, tina sajak Dina Akuarium karya Rachmat.
Salian ti analisis intertekstual, sajak Akuarium karya Oga jeung sajak Dina Akuarium karya Rachmat,
bisa dianalisis ogé tina gaya panulisan
jeung gaya basana. Gaya penulisan sajak Oga ngagunakeun kekecapan nu romantis, nu
karasana éstétis pisan. Matak
teu anéh deui mun
sajakna rada ngahunyud, kurang padet. Najan kitu, tangtuna Oga leuwih mafhum yén anu ngaranna puisi
(sajak) mah kapan ébréhan rasa nu
diwujudkeun dina wangun nu padet (boga sifat memadatkan), béda jeung prosa
nu mémang boga sifat
ngébréhkeun (memaparkan).
Satuluyna sajak Rachmat, dina
ngagunakeun diksina Rachmat patukang tonggong jeung Oga. Manéhna leuwih
teges, sumanget, gagah nepi ka karasa sumanget juang nu ngaagedur. Diksi-diksi
nu dipilih ku Rachmat ngagunakeun kekecapan sapopoé jeung
gaya eksprési padet. Teu siga Oga, Rachmat teu perlu mapatkeun
panjang-panjang gagasan nu aya dina pamikiranna, sabab ku dua nepi ka tilu pada
lisan mimiti ogé geus bisa ngawakilan kekecapan séjénna.
Dina masalah aliran, Oga ngagunakeun
aliran romantisme, sedengkeun Rachmat ngagunakeun aliran realisme. Disebut kitu
sotéh kapan siga nu geus dijelaskeun di luhur yén sajak Akuarium karya Oga ngagunakeun basa nu
romantik, éta hal katénjo tina
kaéndahan basana. Sedengkeun Rachmat disebut aliran realisme
sotéh ku pédah dina sajakna jelas pisan
sikep realistis nu ditémbongkeun ku manéhna, diantarana kecap-kecap sarangéngé, bulan, kaca, penjara.
Perbandingan Aspek Stilistika dina sajak Akuarium Oga jeung sajak Dina Akuarium karya Rachmat bisa diténjo tina
sasaruaan sorana, “bayeungyang beurang,” jeung ”wening peuting” (dina pada lisan ka dua sajak Oga).
Sora nu sarua, “Hirup urang” jeung
“Ti beurang” (Pada lisan ka hiji jeung ka tilu dina
sajak Rachmat). Aspék Stilistika sastra nu ditémbongkeun
ku Oga sakaligus ngawewegan luhungna kualitas éstétis
sastra dina dirina (ilikan sora ahir dina unggal pada lisan, dina opat pada
lisan ahir, dina pada ka hiji!). [Tatang Zaelani Tirtawijaya]
Komentar
Posting Komentar